kurz-potapenikurz-potapeni-padi

Kapr Divers

Fotogalerie

Bílé moře - ice diving - (07. 03. 2014)

Na přelomu února a března 2014 jsme uspořádali třináctou výpravu Kapr Divers na sever Ruska. Letošní nezvykle teplá zima umožnila potápění pod ledem jen na pár místech v Evropě. Severozápadní pobřeží Bílého moře bylo jedním z těch míst, přestože i tam byla letos zima nezvykle mírná. Teplota se držela celou dobu jen kolem nuly. Narozdíl od roku 2006, kdy jsme tam zažili i -37 st. C. Zažili jsme nádherné dva týdny a již teď přemýšlíme, jak se tam co nejdříve zase vrátit.

Účastníci: Lucka, Šárka, Míla, Petr.

V neděli 23. 2. jsme dorazili do potápěčského centra Polární Kruh, které nám poskytlo vynikající zázemí na následujících 11 dní.

Již druhý den ráno jsme byli vzorně připraveni k prvnímu ponoru pod led.

Vyřezat díru v ledu nebylo až tak náročné, jako dostat pak tu kru nahoru. Led měl tloušťku cca 70 cm.

První ponory jsme odpotápěli v okolí ostrova Velký Krestový, kde je vybudován ledový tábor tvořený vytápěnými domky na lyžích.

Mělká lokalita písčitého plata s porostem chaluh byla ideálním místem pro první ponor.

Na listech chaluh i na dně žije velké množství drobných bezobratlých živočichů, korýši i ryby. Přivítat nás připlavala malá ropušnice.

Při ponorech jsme se střídali - vždy jeden tým pod vodou a druhý jako návodčí na ledu.

Pak jsem se vyměnili a pokračovali. Každý den jsme dělali dva ponory...

... což nám i s cestou tam a zpět a s obědem zabralo tak 7 hodin.

Na sněžných skútrech to z ledového tábora do dive centra trvalo asi 20 minut.

Většinou jsme jeli v sáňkách zapřažených za skútrem.

Po návratu nás čekal vytopený srub, bohatá večeře a každý večer ruská parní lázeň - banja.

Potápěčských míst v bezprostředním okolí ledového tábora je hned několik. Mezi ty mělké, které jsme si velmi oblíbili patří tento kámen, o který se lámou ledy při odlivu.

Příkladem těch hlubších může být sasanková skála...

... její vrchol je v hloubce 10 metrů...

... a nejhlubší místo kolem 24 m. Skála je bohatě osídlena koloniemi sasanek karafiátových.

Led byl letos nejen poměrně silný, ale byl i zajímavý tím, že pod ním bylo spousta takového podvodního sněhu...

... ten se tam dostal v okamžiku, kdy moře zamrzalo, sněžilo a foukal velmi silný vítr. Při pohledu z pod vody to vypadalo, jako mraky na obloze.

Celý ledový příkrov Bílého moře se pohybuje s přílivem i odlivem nahoru a dolů. Led se tak u skal a kamenů láme...

... což se dá dobře pozorovat např. v zátoce pojmenované podle výskytu svijonožců. Ti filtrují plankton z vody, proto Zátoka biofiltrů.

Tam jsou ledové bloky nalámané do několikametrové vrstvy.

Úplně u pobřežní skály tak vznikají labyrinty ohraničené nahoře ledem a ze strany a dole skálou s porostem mořských řas.

Teplota vody, ve které jsme se potápěli, byla -2 st. C. Zní to dost extrémně, ale pro zkušené potápěče (potápěčky) s vhodnou výstrojí a oblečením je to zcela komfortní zážitek.

První stupeň automatiky pak po ponoru vypadá dost zajímavě. Kromě potápěčské výstroje hraje roli i oblečení týmu.

... pro celodenní stání na ledu se nám za ty roky cestování na ruský sever nejvíce osvědčily místní zimní rybářské boty.

U ostrůvku s názvem Malý Krestový jsou dvě potápěčské lokality...

... na severní straně svah s velkými kameny a lesem mořských chaluh...

... kde jsme letos poprvé potkali mořského anděla.

Mořský anděl (česky správně valovka) je součástí planktonu arktických moří.

O něco hlubší lokalita se jmenuje Korálová Banka. Volnou vodou jsme sestoupili do hloubky 15 m...

... kde nás na vrcholku podvodního kopce přivítala hadice medúsina.

Odtud jsme pak pokračovali do hloubky 25 m, kde je písečně jílovité dno s množstvím hvězdic...

... a s měkkými korály, podle kterých se lokalitě říká Korálová Banka.

Sasanky karafiátové jsou tu také, ale v měnším počtu než na skále, nebo u ostrovu Kastjan, kam jsme zamířili další dny.

Kastjan je vzdálený asi 15 km od potápěčského centra a protože potápění tam je nádherné, rozhodli jsme se na ostrově o víkendu přenocovat.

Zázemím nám byl starý rybářský srub. Uvnitř jsou i kamna, tak se tam dá příjemně spát. Večer jsme na ohni pekli šašliky.

Oběd jsme servírovali na terase - s výhledem na moře...

... samozřejmě zamrzlé.

U Kastjanu jsme se nakonec potápěli tři dny (šest ponorů) a nejvíce si oblíbili dvě lokality...

... Běluší skálu...

... a Ludušku.

Běluší skála je malý skalnatý útvar v mělké vodě bohatě osídlený sasankami karafiátovými.

V jejím bezprostředním okolí jsme na listech kelpu pozorovali maličké živočichy, jako např. sedící medůzku...

... nebo nahožábré plže a hrdlonožce. Těch tu bylo opravdu nepočítaně.

Ani mořský anděl vznášející se ve volné vodě na sebe nenechal dlouho čekat.

Délka našich ponorů byla od 25 minut do hodiny. Bylo toho tolik, na co se dívat, že jsme často zapomínali na to, že má voda jen -2 st. C.

Luduška své jméno dostala od karelského slova luda, které znamená holý skalnatý ostrov.

Ledové scenérie tady byly překrásné nad vodou i pod vodou...

... kde nám to připomínalo Zátoku biofiltrů. Jen s tím, že voda tady byla čistší. Viditelnost jsme odhadovali na 25 až 30 m.

Poslední dny jsme se vrátili k blízkým lokalitám v okolí mobilního ledového tábora...

... u Velkého Krestového ostrova.

Znovu jsme si prohlédli ty nejmělčí lokality u břehů ostrova...

... s několika velkými balvany a nalámaným ledem...

... kolonie sasanek...

... i pestrý život v temnotě korálové banky.

Užili jsme si bezvadné potápění na polárním kruhu.

Tak co, nechcete se k nám příště přidat? To dobružství je tam venku, na severu, na Bílém moři a možné čeká právě na vás.

© Kapr Divers - PADI 5Star Dive Center 3698, cestovní agentura. Obsah: Petr Slezák, 2007 - 2017  Design: marge; Solution: Fragaria